We moeten een transitie maken naar emissieloze mobiliteit: voertuigen op duurzaam opgewekte elektriciteit, of op duurzaam geproduceerde waterstof. Er zijn meerdere toepassingen voor waterstof mogelijk. In Nederland richten wij ons vooral op de zware transporttoepassingen op de weg, in de scheepvaart en in de luchtvaart.
Bij de productie van waterstof uit elektriciteit gaat energie verloren, daarom is het directe gebruik van elektriciteit efficiënter. Wij houden als regel aan: elektrisch rijden wanneer dat kan, waterstof alleen wanneer batterij-elektrisch rijden niet goed mogelijk is. Bijvoorbeeld bij voertuigen die langdurig veel energie nodig hebben, zoals het internationale wegtransport, maar ook mobiele werktuigen en machines die veel energie verbruiken.
Samen met de private sector ontwikkelen we acties om het gebruik van waterstof in het wegverkeer te stimuleren. Doel is het ontwikkelen van een infrastructuur van minimaal 50 tankstations. We verwachten dat er eind 2022 zo’n 20 waterstof tankstations in Nederland zijn, vooral geschikt voor personenauto’s en enkele zwaardere voertuigen.
Waterstof is goed inzetbaar als energiedrager voor emissievrije binnenvaart. De bouw van het eerste Nederlandse binnenvaartvrachtschip op waterstof is inmiddels gestart.
Voor de zeescheepvaart is het gebruik van gasvormig waterstof minder geschikt, vanwege de lage energiedichtheid en zware opslagtanks. Voor kleinere schepen volstaat samengeperst waterstof nog wel. Voor grotere schepen is vloeibare waterstof of, vooral voor de zeescheepvaart, waterstof in de vorm van ammoniak een mogelijkheid, maar deze toepassingen zijn nog in ontwikkeling.
Er zijn veel mogelijkheden voor CO2-reductie binnen de luchtvaart. Nederland richt zich op duurzame brandstoffen (zoals duurzame biokerosine en synthetische kerosine) en technologische innovaties (zoals nieuwe vliegtuigontwerpen, lichtere materialen en nieuwe vormen van aandrijving via elektriciteit en waterstof).
Nederland zet in op een bijmengverplichting van 14% duurzame brandstoffen in 2030. Ook op Europees niveau wordt samengewerkt aan een bijmengverplichting. Onder het Fit for 55 pakket van de Europese Commissie is het RefuelEU Aviation voorstel opgenomen. Voor 2050 geldt dat vliegtuigen volledig fossielvrij vliegen.
Naast een duidelijke rol voor waterstof bij de bijmengverplichting, wordt er door verschillende partijen gewerkt aan de ontwikkeling van waterstofvliegtuigen. In de loop van 2030 worden de eerste vliegtuigen verwacht. Per 2030 heeft Nederland de nationale opgave dat alle grondgebonden activiteiten van de burgerluchtvaart hernieuwbaar zijn. Naast elektrificatie, wordt gewerkt aan de rol van waterstof in deze activiteiten.
De belangrijkste conclusies uit de Routekaart Waterstof voor het thema mobiliteit zijn:
Wil je meer weten over het thema mobiliteit? Lees dan hoofdstuk 6 van de Routekaart Waterstof.
Sinds april rijdt Arriva met 10 waterstofbussen in de Achterhoek. Samen met de provincie Gelderland zet Arriva hiermee een nieuwe stap naar duurzaam personenvervoer in de regio. Lees meer over Waterstofbussen in de Achterhoek
Er is een nieuwe Europese wet in de maak die elektrisch laden en waterstof tanken door de hele EU mogelijk zal maken. Met een verordening worden lidstaten verplicht tot de aanleg van een minimum aantal laadpalen en tankstations voor alternatieve brandstoffen zoals waterstof. Lees meer over EU wet voor waterstoftankstations en laadpalen gelanceerd
In Europa kan je op steeds meer plaatsen waterstof tanken. In 2022 zijn er 45 nieuwe tankstations geopend en dat is een record. Er zijn nu 254 publieke waterstoftankstations in Europa; Nederland staat op plek drie met 17 stations. Lees meer over Aantal waterstoftankstations blijft groeien
Op donderdag 23 februari organiseerde het NWP een online kennissessie over de Routekaart Waterstof. Leden van de themagroepen Industrie en Mobiliteit vertelden over hun thema en deelnemers konden vragen stellen. Lees meer over Terugblik kennissessie Routekaart Waterstof: Industrie en Mobiliteit
Hernieuwbare waterstof heeft een sleutelrol bij de productie van duurzame vliegtuigbrandstoffen voor het koolstofarm maken van de luchtvaart. Hoeveel waterstof is er eigenlijk nodig voor de luchtvaart? En hoe gaat het met de ontwikkeling van waterstofvliegtuigen? Lees meer over Waterstof in de luchtvaart
TotalEnergies en Air Liquide willen samen een netwerk ontwikkelen van meer dan 100 waterstofstations voor vrachtwagens op belangrijke Europese verkeersaders. Zij kondigen aan dat zij dit jaar een 50/50 joint venture willen oprichten. Lees meer over Plan Europees netwerk van 100 waterstofstations voor vrachtwagens
Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) start met een subsidieregeling van €22 miljoen voor meer waterstoftankstations en -vrachtwagens. Zij schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat het kabinet vaart moet maken met vrachtwagens en ander zwaar verkeer op waterstof. Lees meer over 22 miljoen subsidie voor waterstoftankstations en -vrachtwagens
In Nederland kun je op dit moment op een aantal plekken waterstof tanken. Het aantal tankstations in Nederland en Europa groeit gestaag. Lees meer over Tankstations
Nederland maakt een grote slag naar emissievrij openbaar vervoer als gevolg van het Bestuursakkoord Zero-emissie busvervoer. Tot nu toe zijn het vooral batterijbussen die op grote schaal worden ingezet in de busconcessies. Lees meer over Waterstof voor OV-bussen
Waterstof wordt beschouwd als kansrijke energiedrager voor emissievrije binnenvaart. Om die ontwikkeling aan te jagen, trok het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 4 miljoen euro uit voor de bouw, ontwikkeling en het in de vaart brengen van het eerste binnenvaartvrachtschip. Lees meer over Binnenvaart
Aanmelden nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.