Voor de verduurzaming van de Nederlandse economie en energievoorziening is, naast eigen en regionale productie van waterstof, import van waterstof (en daarvan afgeleide producten) nodig. De vraag voor hernieuwbare waterstof zal op de lange termijn sterk stijgen, en alleen binnenlandse productie is dan niet voldoende. Daarnaast kan Nederland met de import van waterstof zijn huidige positie als Noordwest-Europese hub voor invoer, verwerking en doorvoer van brandstoffen en grondstoffen behouden en versterken.
In het RePowerEU-voorstel van de Europese Commissie staat de ambitie van 15 miljoen ton hernieuwbare waterstof in 2030. Hiervan moet 10 miljoen ton geïmporteerd moet worden, omdat dit niet met binnenlandse productie kan worden gerealiseerd. Voor Nederland zal die import zeker niet alleen van buiten Europa komen. Er wordt ook gewerkt aan ketens binnen Europa, met waterstof uit bijvoorbeeld Spanje, Portugal, Denemarken en Noorwegen.
De internationale handelsmarkt voor waterstof is complex: een grote groep potentieel exporterende landen, meerdere manieren om waterstof te transporteren en op te slaan, verschillende vormen en toepassingen van waterstof. Het tempo en de omvang van de ontwikkeling van de import is afhankelijk van o.a. de eigen opwek uit wind en zonne-energie, de ontwikkeling van alternatieven (zoals biobrandstoffen en kernenergie), de ontwikkeling van de waterstofmarkt, en het aanbod van productie uit andere landen binnen en buiten de EU.
Voor de verduurzaming van de Nederlandse economie en energievoorziening zal, naast eigen en regionale productie van waterstof, import van waterstof nodig zijn. Dit vergt zowel gezamenlijke kennisopbouw, als onderbouwing voor gericht beleid. Dit doen we via het Sustainable Hydrogen Import Program Netherlands (SHIPNL).
Sustainable Hydrogen Import Program for the Netherlands (SHIPNL)
De belangrijkste conclusies uit de Routekaart Waterstof voor het thema import zijn:
Wil je meer weten over het thema import? Lees dan hoofdstuk 3 van de Routekaart Waterstof.
Op zaterdag 22 juli is op initiatief van Nederland het International Hydrogen Trade Forum (IHTF) gelanceerd. Het forum biedt een platform voor waterstof-importerende en exporterende landen om de dialoog aan te gaan en de internationale waterstofhandel te versnellen. Lees meer over Lancering International Hydrogen Trade Forum
Op 27 juni organiseerden het NWP en EZK een online kennissessie over het instrumentarium voor hernieuwbare waterstof. Beleidsmedewerker Dirk van Hoorn gaf uitleg over het instrumentarium en er was ruimte voor vragen. Heb je de sessie gemist? Bekijk dan de presentatie en de veel gestelde vragen. Lees meer over Terugblik kennissessie instrumentarium waterstof
Hoe zien de beoogde subsidies en verplichtingen voor hernieuwbare waterstof eruit? Welke interventies kan de overheid inzetten om de totstandkoming van waterstofprojecten te stimuleren? Antwoorden op die vragen en meer vind je in de kamerbrief vormgeving instrumentarium hernieuwbare waterstof. Lees meer over Kamerbrief vormgeving instrumentarium hernieuwbare waterstof
Hoe bereidt Nederland zich voor op de import van waterstof? Hoe kan energiediplomatie ingezet worden om duurzame relaties op te bouwen met exporterende landen? In de kamerbrief energiediplomatie en import van waterstof vind je antwoord op deze vragen en meer. Lees meer over Kamerbrief energiediplomatie en import van waterstof
Staatssecretaris Heijnen (IenW) en minister Jetten (Klimaat en Energie) sturen de Tweede Kamer het rapport 'Omgevingsveiligheid van toekomstige stromen waterstofrijke energiedragers'. Zij informeren de Kamer daarbij over de aanleiding en onderzoeksbevindingen van het rapport. Lees meer over Kamerbrief bij studie omgevingsveiligheid toekomstige stromen waterstofrijke energiedragers
Nederland versterkt de samenwerking met Spanje op het gebied van hernieuwbare waterstof. Tijdens een bezoek aan Spanje tekende minister Jetten voor Klimaat en Energie daarvoor een Memorandum of Understanding (MoU) met de Spaanse vicepremier en minister Ribera van Ecologische Transitie. Lees meer over Nederland en Spanje intensiveren waterstof samenwerking
Gasunie wil een waterstofnetwerk realiseren in het Duitse deel van de Noordzee en dat verbinden met Nederland. Het netwerk gaat een belangrijke rol spelen bij de grootschalige import van waterstof uit Noorwegen en waterstof die geproduceerd gaat worden door windparken op de Noordzee. Lees meer over Gasunie wil waterstofnetwerk aanleggen in Duitse Noordzee
Tankopslagbedrijf Vopak start een joint venture met het Duitse waterstofbedrijf Hydrogenious in opslag, transport en levering van waterstof via de waterstofdrager benzyltolueen. Daarnaast hebben VTTI, Essent en Eon plannen voor de bouw van een grote ammoniakkraker in de haven van Rotterdam. Lees meer over Plannen voor LOHC fabriek en tweede ammoniakkraker in haven Rotterdam
Achttien bedrijven onderzoeken de bouw van een grootschalige ammoniakkraker in de haven van Rotterdam. De installatie moet geïmporteerde ammoniak omzetten in groene waterstof. De capaciteit van 1 miljoen ton waterstof per jaar zal worden ingezet voor de verduurzaming van industrie en mobiliteit. Lees meer over Rotterdam onderzoekt bouw ammoniakkraker voor import groene waterstof
Aanmelden nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.