We moeten een transitie maken naar emissieloze mobiliteit, oftewel voertuigen die gebruikmaken van duurzaam opgewekte elektriciteit of hernieuwbare waterstof. Voor waterstof zijn meerdere toepassingen mogelijk. In Nederland richten wij ons vooral op zware transporttoepassingen op de weg, in de scheepvaart en in de luchtvaart.
Bij de productie van waterstof uit elektriciteit gaat energie verloren. Daarom is het directe gebruik van elektriciteit efficiënter. Om deze reden houden wij als regel aan dat we elektrisch rijden wanneer dat kan en waterstof alleen gebruiken wanneer batterij-elektrisch rijden niet goed mogelijk is. Bijvoorbeeld bij voertuigen die langdurig veel energie nodig hebben, zoals internationaal wegtransport. Maar denk ook aan mobiele werktuigen en machines die veel energie verbruiken.
Samen met de private sector zijn we bezig met acties om het gebruik van waterstof in het wegverkeer te stimuleren. Het doel is om een infrastructuur van minimaal 50 tankstations te ontwikkelen. Er zijn nu 23 waterstoftankstations in Nederland. De oudere zijn vooral bedoeld voor personenauto’s, terwijl de nieuwere zich meer richten op zwaar vervoer.
Waterstof is goed inzetbaar als energiedrager voor emissievrije binnenvaart. De bouw van het eerste Nederlandse binnenvaartvrachtschip op waterstof is inmiddels gestart.
Gasvormig waterstof is voor de zeescheepvaart minder geschikt, vanwege de lage energiedichtheid en zware opslagtanks. Samengeperste waterstof is wel bruikbaar voor kleinere schepen. Voor grotere schepen is vloeibare waterstof een mogelijkheid. Ook waterstof in de vorm van ammoniak of methanol kan worden gebruikt, vooral in de zeescheepvaart. Deze opties voor grotere schepen zijn nog in ontwikkeling.
Binnen de luchtvaart zijn er veel mogelijkheden voor CO2-reductie. Nederland richt zich op duurzame brandstoffen (zoals duurzame biokerosine en synthetische kerosine) en technologische innovaties (zoals nieuwe vliegtuigontwerpen, lichtere materialen en nieuwe vormen van aandrijving via elektriciteit en waterstof).
Nederland zet in op een bijmengverplichting van 14% duurzame brandstoffen in 2030. Ook de Europese Unie werkt aan een bijmengverplichting. Dit gebeurt met het RefuelEU Aviation-voorstel. Dit is onderdeel van het Fit for 55 pakket van de Europese Commissie. Hierin staat dat tegen 2050 alle vliegtuigen volledig fossielvrij moeten vliegen.
Verschillende partijen werken aan de ontwikkeling van waterstofvliegtuigen. Naar verwachting zijn de eerste vliegtuigen in de loop van 2030 beschikbaar . Vanaf 2030 moeten alle grondgebonden activiteiten van de burgerluchtvaart in Nederland hernieuwbaar zijn. De Nederlandse overheid werkt (naast elektrificatie) aan de rol van waterstof in deze nationale opgave.
De belangrijkste conclusies uit de Routekaart Waterstof voor het thema mobiliteit zijn:
Wil je meer weten over het thema mobiliteit? Lees dan hoofdstuk 6 van de Routekaart Waterstof.
De Routekaart Waterstof benoemt naast de doelen ook de acties die daarbij horen. Voor de monitoring van deze acties is een tool gemaakt. De themagroep levert de data hiervoor. Elk jaar analyseren we de verzamelde data. Dit levert een algemeen beeld van de voortgang van het thema op.
Bekijk hier het overzicht van 2023 en 2024 voor het thema mobiliteit:
Voor het eind van 2027 komen er meer waterstoftankstations bij in Nederland. Ook komen er 192 zware voertuigen, 10 personenbusjes en 9 kleine bestelwagens op waterstof extra bij. Dit komt door de regeling Waterstof in mobiliteit (SWIM). In 2025 kan je deze subsidie weer aanvragen. Lees meer over Straks ruim 200 waterstofvoertuigen erbij door SWIM-regeling
Het voorstel van de correctiefactor voor het gebruik van hernieuwbare waterstof in raffinaderijen (zuiveringsfabrieken) is bekend. Het doel van deze maatregel is om direct gebruik van hernieuwbare waterstof in de mobiliteit stimuleren. Dit staat in een Kamerbrief van 30 oktober 2024. Lees meer over Voorstel correctiefactor hernieuwbare waterstof in raffinaderijen bekend
De nieuwe Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM) is op 20 juni 2024 gepubliceerd in de Staatscourant. Deze regeling maakt het voor tankstations en vervoerders interessanter om te investeren in waterstof. Ondernemers kunnen de subsidie vanaf 15 juli 2024 aanvragen. Lees meer over Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWIM) gepubliceerd
De Europese Commissie (EC) heeft het IPCEI Hy2Move-project goedgekeurd. Hiermee komen de projecten binnen deze IPCEI in aanmerking voor extra staatssteun. In totaal stellen 7 lidstaten van de Europese Unie (EU) € 1,4 miljard beschikbaar voor het ondersteunen van waterstofprojecten. Lees meer over Nederlands project van Air Products geselecteerd voor IPCEI Hy2Move-subsidie
Sinds april rijdt Arriva met 10 waterstofbussen in de Achterhoek. Samen met de provincie Gelderland zet Arriva hiermee een nieuwe stap naar duurzaam personenvervoer in de regio. Lees meer over Waterstofbussen in de Achterhoek
Er is een nieuwe Europese wet in de maak die elektrisch laden en waterstof tanken door de hele EU mogelijk zal maken. Met een verordening worden lidstaten verplicht tot de aanleg van een minimum aantal laadpalen en tankstations voor alternatieve brandstoffen zoals waterstof. Lees meer over EU wet voor waterstoftankstations en laadpalen gelanceerd
In Europa kan je op steeds meer plaatsen waterstof tanken. In 2022 zijn er 45 nieuwe tankstations geopend en dat is een record. Er zijn nu 254 publieke waterstoftankstations in Europa; Nederland staat op plek drie met 17 stations. Lees meer over Aantal waterstoftankstations blijft groeien
Op donderdag 23 februari organiseerde het NWP een online kennissessie over de Routekaart Waterstof. Leden van de themagroepen Industrie en Mobiliteit vertelden over hun thema en deelnemers konden vragen stellen. Lees meer over Terugblik kennissessie Routekaart Waterstof: Industrie en Mobiliteit
Hernieuwbare waterstof heeft een sleutelrol bij de productie van duurzame vliegtuigbrandstoffen voor het koolstofarm maken van de luchtvaart. Hoeveel waterstof is er eigenlijk nodig voor de luchtvaart? En hoe gaat het met de ontwikkeling van waterstofvliegtuigen? Lees meer over Waterstof in de luchtvaart
TotalEnergies en Air Liquide willen samen een netwerk ontwikkelen van meer dan 100 waterstofstations voor vrachtwagens op belangrijke Europese verkeersaders. Zij kondigen aan dat zij dit jaar een 50/50 joint venture willen oprichten. Lees meer over Plan Europees netwerk van 100 waterstofstations voor vrachtwagens
Aanmelden nieuwsbrief
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.